Miksi ulkoistaisin somen,

Close-up of a camera placed on brown paper with 'Social Media Marketing' text, emphasizing digital marketing themes.

kun voin tehdä sen itse?

Moni yrittäjä ajattelee: “Kyllähän minä voin ihan itse laittaa kuvan Instaan tai päivityksen Facebookiin, eihän siinä mitään rakettitiedettä tarvita.”


Totta.

Mutta jos some jää “heitänpä jotain sinne” -tasolle, se alkaa aika nopeasti syödä aikaa ja intoa ilman että tuloksia oikeasti syntyy.

Totuus on, että jos et satu olemaan itse somevelho, on usein fiksumpaa antaa homma ammattilaisen käsiin.

Sillä somen tekeminen itse on mahdollista, mutta lopputulos ei aina palvele sitä, mikä oikeasti on tärkeää:

Tavoitteellisuus.

Itse tekemisen sudenkuopat

Aikataulut karkaavat käsistä

Some jää usein sille kuuluisalle ”sitten kun ehdin” -listalle ja kun lopulta ehdit, huomaat postaavasi kesäkuussa kuvan pääsiäisestä. Tai viime tinkaan informaation tapahtumastasi, jolloin se ei hyödytä juuri mitään.

Sosiaalinen media elää ajassa, jos sinä et pysy mukana, asiakkaasi eivät pysy kanavillasi.

Inspiraatio katoaa

Alkuinnostus kantaa pari viikkoa, mutta pian on helpompaa laittaa kuva koirasta kuin miettiä, mikä toisi yrityksellesi näkyvyyttä.

Somen ongelma ei ole tekemisen vaikeus, vaan sen jatkuvuus ja tavoitteellisuus.

Asiantuntija vs. itse tekeminen

Sosiaalinen media ei ole vain päivityksiä: Se on kanava, jossa luodaan mielikuvaa, herätetään luottamusta ja ohjataan asiakkaita.

Itse tekemällä tulee helposti tehtyä vain ”jotain”, mutta kun mukana on someassari, tekeminen muuttuu suunnitelmalliseksi ja tukee yrityksen kasvua.

Silhouette of a person using a smartphone surrounded by digital binary code projections.

Ulkoista sosiaalinen media

asiantuntijalle. Näin säästät aikaa, vältät sudenkuopat ja teet somesta tavoitteellista.

piirretty_tahti_harmaa_turkoosi
piirretty_tahti_harmaa_turkoosi

Miksi pelkkä tekeminen ei riitä?

Jos ei ole suuntaa, ei tule tulosta.

Kun postaukset syntyvät sattumalta, ne eivät välttämättä kerro yrityksestäsi mitään olennaista.
Tavoitteellisuus on kaiken perusta, muuten some jää kivaksi puuhasteluksi.

Kenelle sinä ”puhut”?

Jos sisältö ei osu ja uppoa oikeaan yleisöön, se ei herätä kiinnostusta. Kohderyhmän tunteminen on sosiaalisen median A ja O.

Ilman kalenteria eksyy helposti.

Kuinka monta kertaa on käynyt niin, että postaus tulee ulos vasta kun kampanja on jo ohi?
Sisältökalenteri on yrittäjän paras kaveri, se tuo rytmiä ja luotettavuutta.

Some ei ole vain myyntipaikka.

Sosiaalinen media on kohtaamispaikka.
Ihmiset haluavat keskustelua, aitoja tarinoita ja vuorovaikutusta, eivät pelkkää mainosvirtaa.

Data kertoo enemmän kuin mututuntuma.

Analytiikka näyttää, mikä sisältö toimii ja mikä ei.
Jos et seuraa tuloksia, et myöskään tiedä, mitä kannattaa kehittää.

woman, face, social media, thoughts, head, applications, apps, social media applications, icons, circle, tree, networks, internet, social, social network, nature, facebook, google, social networking, networking, multimedia, blue

Vinkit oman somen tekemiseen

Aseta tavoitteet: Sen sijaan että postaat, koska “pitäisi”.

Esim. tavoitteesta: “Kasvattaa Instagram-seuraajia 20 % kuudessa kuukaudessa” on konkreettisempi kuin “lisätä näkyvyyttä”.

Tunne yleisösi: Mikä heitä kiinnostaa, missä kanavissa he viihtyvät?

Valitse alustat harkiten, ei tarvitse olla kaikkialla. Keskity sinne, missä asiakkaasi oikeasti ovat.

Suunnittele ja aikatauluta, sisältökalenteri säästää hermoja ja auttaa pitämään langat käsissä.

Testaa rohkeasti: Kuva vs. video, lyhyt vs. pitkä teksti, erilaiset julkaisuajat.

Seuraa tuloksia: Mittaa mikä toimii ja säädä kurssia sen mukaan.

Ole aito ja läsnä: Vastaa kommentteihin, kysy kysymyksiä, näytä inhimillinen puolesi.

Pysy oppijana: Trendit muuttuvat nopeasti, siksi kannattaa kokeilla uutta ja seurata mikä toimii juuri sinun yrityksellesi.

Entä jos aika ei riitä?

DIY-some (Do It Yourself (DIY) – tee se itse) on mahdollista, mutta sillä on hintansa.

Tunneissa mitattuna se voi viedä enemmän kuin uskot ja väärin ajoitetut, tai hajanaiset postaukset eivät välttämättä saavuta ketään.

Kun mukana on someassari, saat:

Strategian, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita.

Säännöllisen ja johdonmukaisen sisällön.

Analytiikkaa, jonka avulla kehität näkyvyyttäsi.

Vapautta keskittyä siihen, missä olet parhaimmillasi.

Close-up of a camera placed on brown paper with 'Social Media Marketing' text, emphasizing digital marketing themes.

Kyllä, voit tehdä somen itse

ja usein se on hyväkin tapa alkuun. Jos kuitenkin haluat tuloksia, vähemmän stressiä ja enemmän tavoitteellisuutta some näkyvyydessä, silloin someassari on sinun paras apurisi.


Nappaa kahvi, hengähdä hetki ja anna minun hoitaa some niin, että se tekee työtä yrityksesi puolesta.

Sini assa verkkovalkyrie vaalea nainen katsoo kameraan ja hymyilee

Kiitos että olet täällä

Jos löysit tiesi tänne, toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi seuraamaan tätä seikkailua.


Saatatpa huomata, että tämä AJATUSTEN VALHALLA -blogi ei ole vain kertomus yhdestä yrittäjästä, vaan pieni taistelulaulu meille kaikille, jotka kuljemme omaa polkuamme, vaikka välillä sää ei suosisikaan.


Viritä mieli onnistumisen taajuudelle ja anna rohkeuden kantaa.

Vierelläsi yrityksesi digimatkalla,
Sini
Verkko Valkyrie

💥 Seuraavaksi luvassa:

AI AI AI – Ai Ai Ai:
Kun tekoäly räjäytti somen

📬 Tilaa uutiskirje tai seuraa somessa

näin pysyt mukana matkassa

SEURAA SOMESSA

Portfolio

tietokone:muistikirja_muistio_puhelin_hiiri_pöydalla

Työnäytteitä

Tehtyjä taikoja
vaalea_hymyileva_nainen_profiili_kuva

Ken on

Verkko Valkyrie
tyovalineet_tietokone_hiiri_puhelin_muistiinpano_muistio_harmaa_pitsiliina

Palvelut

Kuinka voin auttaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top